Inspectoratul General de Aviație (I.G.Av.) este unitatea centrală de aviație a Ministerului Afacerilor Interne, care se află în coordonarea secretarului de stat șef al Departamentului pentru Situații de Urgență, fiind o structură militară independentă, cu personalitate juridică și competență teritorială generală, care asigură suportul aerian pentru executarea tuturor atribuțiilor specifice ce revin structurilor ministerului. Misiunile executate de I.G.Av. au un specific aparte față de cel al unităților similare ale celorlalte instituții din sistemul național de apărare, ordine și siguranță publică sau civile, prin faptul că, acestea sunt executate în sprijinul forțelor de ordine publică, al comunității și al altor instituții din arcul guvernamental.
De asemenea, I.G.Av. este componentă a Sistemului național de servicii medicale de urgență și execută misiuni de zbor ca operator aerian al S.M.U.R.D.
În ceea ce privește dotarea cu aeronave, trebuie precizat faptul că, la debutul punerii în aplicare a Strategiei Dezvoltării Aviației M.A.I. 2010 - 2020, I.G.Av. dispunea doar de 12 elicoptere (10 pentru misiunile M.A.I. și 2 pentru S.M.U.R.D.). În prezent numărul acestora a crescut, iar gradul de asigurare cu aeronave al I.G.Av. este de 28 (26 elicoptere și 2 avioane), din necesarul de 39 aeronave (30 pentru nevoile M.A.I., respectiv, 9 elicoptere pentru asigurarea/deservirea Punctelor de Operare Aeromedicală/S.M.U.R.D.) și 2 UAV.
La această dată I.G.Av. are în subordine 5 unități speciale de aviație (U.Sp.Av. București, U.Sp.Av. Tulcea, U.Sp.Av. Iași, U.Sp.Av. Cluj-Napoca și U.Sp.Av. Caransebeș) și 10 puncte de operare aeromedicală (POA București, POA Târgu-Mureș, POA Iași, POA Arad, POA Craiova, POA Constanța, POA Galați, POA Jibou și POA Caransebeș, POA Brașov, urmând ca pe parcursul anului 2023 să fie operaționalizat punctul de operare aeromedical din Câmpulung Moldovenesc, județul Suceava), care acoperă operațional întreg teritoriul național.
Prin Ordinul nr.95 din 25 iunie 2014, pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului administrației și internelor nr.176 din 2012 privind atribuirea de denumiri onorifice și stabilirea de zile aniversare pentru unele structuri din Ministerul Afacerilor Interne, a fost stabilită data de 20 iulie ca Ziua Inspectoratului General de Aviație al Ministerului Afacerilor Interne.
În anul 1913, Aviația Militară s-a aflat în organica batalionului de specialiști din cadrul Geniului, al cărui patron spiritual era Sfântul Ilie. Ulterior, când aviația a devenit armă de sine stătătoare, patronul spiritual a fost preluat și menținut.
După evenimentele din decembrie 1989, după ce s-au câștigat libertățile religioase la adevărata lor valoare, s-a revenit, cu timpul, la sărbătorirea zilelor de armă în zilele patronilor spirituali. Ziua Aviației se sărbătorește, din anul 2004, în data de 20 iulie (fiind și ziua Forțelor Aeriene), când se sărbătorește Sfântul Mare Prooroc Ilie Tesviteanul, la fel cum Forțele Terestre îl au patron spiritual pe Sfântul Gheorghe (23 aprilie) și Forțele Navale pe Sfânta Fecioară Maria (15 august).
Este momentul în care personalul aviației militare și civile, solidar cum au fost în întotdeauna în cei peste 100 de ani de aeronautică națională, își îndreaptă gândurile de mulțumire și recunoștință spre iluștrii înaintași, spre toți aceia care, fără a-și precupeții sângele și viața, s-au jertfit întru apărarea independenței și suveranității patriei. Din punct de vedere operațional, IGAv realizează managementul integrat al unităților speciale de aviație subordonate, având competență teritorială generală. Acesta este specializat în executarea misiunilor de zbor operative și cu caracter umanitar, independent sau în cooperare, în sprijinul structurilor ministerului, al comunității, cât și la solicitarea altor instituții ale statului.
Sprijinul aerian al structurilor Ministerului Afacerilor Interne în misiuni de cooperare contribuie la creșterea capacității de intervenție a acestora, statisticile evidențiază următoarele:
- ca multiplicator de forțe:
- în medie, un elicopter echipat pentru misiuni ale Ministerului Afacerilor Interne (proiectoare, sistem de observare electro-optic pe timp de zi și de noapte, gigafoane, stații radio tactice) poate asigura a 26 de echipaje terestre într-o zonă dată; această evaluare rezultă din capacitatea de supraveghere superioară a elicopterului - de 15 ori mai ridicată decât a echipajului terestru, combinată cu viteza de intervenție de peste 3 ori mai mare și cu posibilitatea evitării obstacolelor terestre;
- o bună coordonare elicopter - echipaj terestru conduce la îndeplinirea misiunii fără a necesita dislocarea din dispozitive a unui număr suplimentar de echipaje, în acest mod crescând gradul de asigurare a ordinii publice și siguranței cetățeanului.
- pe timpul misiunilor de patrulare și supraveghere:
- prezența și vizibilitatea elicopterelor determină o reducere cu peste 50% a evenimentelor stradale (răpiri, jafuri, furturi auto, etc).
- prin dotarea cu echipamente speciale de observare și comunicații, elicopterele pot efectua misiuni de supraveghere acoperite, fără a fi prezente direct deasupra zonei de interes.
- privind asigurarea securității:
- în peste 60% din cazurile în care se solicită intervenția, elicopterul ajunge la locul evenimentului înaintea oricărui alt tip de mijloc;
- exploatând avantajele pe care le deține, elicopterul constituie cel mai direct sprijin și cea mai bună garanție a protejării vieții, monitorizând și transmitând date și imagini cu caracter operativ, în timp real;
- crearea unui impact psihologic de descurajare asupra făptuitorilor, de cele mai multe ori realizându-se reținerea acestora în mod pașnic.
- pe timpul urmăririi mijloacelor de transport rutier și naval:
- elicopterul elimină practic necesitatea unor urmăriri de mare viteză, efectuate cu mijloace auto sau navale;
- viteza elicopterului depășește cu ușurință 200 km/h, ceea ce permite atât urmărirea propriu-zisă cât și evaluarea potențialelor direcții de fugă și coordonarea acțiunilor de blocare și oprire a urmăritului, reducând practic riscul pe care aceste acțiuni îl reprezintă pentru ceilalți participanți la trafic.
- pe timpul transportului echipelor/forțelor de intervenție:
- elicopterul reprezintă un mijloc rapid și eficient de transport al echipelor/forțelor de intervenție;
- în cazuri deosebite, datorită posibilității de menținere în zbor la punct fix a elicopterelor, coborârea acestor echipe se poate face și direct, pe cozi în rapel, la obiectivul unde se execută intervenția.
- privind misiunile de comandă și control:
- în cazul unor situații operative complexe, calamități naturale, accidente tehnologice, manifestări sociale de amploare, etc, elicopterele sunt singurele mijloace de transport care au capacitatea de a asigura continuitatea conducerii și coordonării operațiunilor/actiunilor, prin transmiterea de date și informații în timp real la centrele operationale de conducere, datorită :
- capacității de deplasare în timp scurt;
- posibilităților de evaluare rapidă a situației;
- transportului rapid al factorilor de decizie, forțelor de intervenție, mijloacelor de salvare, de supraviețuire, de lupta împotriva incendiilor, etc.
- privind lupta împotriva incendiilor:
- una dintre cele mai importante misiuni executate cu elicopterul în lupta împotriva incendiilor este observarea și evaluarea situației, furnizând informații în timp scurt, în baza cărora forțele de intervenție pot acționa eficient și coordonat, în condiții de risc diminuat;
- în funcție de situația concretă, elicopterele pot participa la următoarele misiuni:
- identificarea unor surse de apă suplimentare;
- transportul și largarea* unor cantități de apă pentru stingerea incendiilor;
- transportul de personal și echipamente speciale;
- evacuarea medicală a unor răniți gravi.
- privind supravegherea frontierelor de stat:
- prin dotarea cu echipamente de observare de înaltă tehnologie, utilizate atât ziua, cât și noaptea, elicopterele au un potențial unic de supraveghere a frontierei;
- mijloacele de comunicații operative de la bord asigură coordonarea acțiunilor poliției de frontieră, în condiții de reducere a riscurilor actiunilor specifice.
- prezența elicopterului în misiuni de patrulare în zona de frontieră are și un efect de descurajare a potențialelor activități desfășurate în afara cadrului legal.
* a larga = a desprinde dintr-o aeronavă un obiect pentru a fi lansat în timpul zborului.